Florian Vaßen

Theaterwissenschaftler

Literatur- und Theaterwissenschaftler, Theaterpädagoge
Studium der Germanistik, Romanistik, Philosophie und Geschichte in Frankfurt am Main, Aix-en-Provence und Marburg; dort 1970 Promotion, Assistent an der Justus-Liebig-Universität Gießen und von 1982 bis zur Pensionierung 2009 Professor für neuere deutsche Literatur am Deutschen Seminar der Leibniz Universität Hannover; Leiter der Arbeitsstelle Theater – Theaterpädagogik sowie des Studiengangs Darstellendes Spiel bis 2009 und Mitbegründer und Mitherausgeber der "Zeitschrift für Theaterpädagogik. Korrespondenzen" von 1985 bis heute; seit 1984 Vorsitzender der Gesellschaft für Theaterpädagogik Niedersachsen, 1986 Mitbegründer und zeitweise Sprecher des Literaturrates Niedersachsen, 1992-1996 Vorsitzender des Literaturbüros Hannover; von 1991 bis zum Ende 2005 Jury-Mitglied des Gerrit-Engelke-Preises der Stadt Hannover; 1996 Gastprofessur an der Universidade de São Paulo; 1997-2001 Vorsitzender des Dringenberger Kreises.
Arbeits- und Forschungsgebiete: Drama und Theater, Theatralität, Theaterpädagogik in Theorie und Praxis; Schrift und Bild; Literatur und Experiment; Literatur des Vormärz; Lachtheorie, Satire und Karikatur; Bertolt Brecht, Heiner Müller.
Buchpublikationen der letzten Jahre: Theaterverhältnisse im Vormärz (2002); Romantik und Vormärz (2003), Theatre Work in Social Fields (2004), Training Manual for Theatre Work in Social Fields (2005), Europäische Karikaturen im Vor- und Nachmärz (2005), Der kartographische Blick (2006); „Können uns und euch und niemand helfen“. Die Mahagonnysierung der Welt (2006); Der nahe Spiegel. Vormärz und Aufklärung (2008); Politik, Porträt, Physiologie. Facetten der europäischen Karikatur im Vor- und Nachmärz (2009); Korrespondenzen. Theater – Ästhetik – Pädagogik (2010); Collective Creativity. Collaboration Work in Sciences, Literature and Arts (2011); Bibliographie Heiner Müller (2013).

Florian Vaßen completed his studies in Frankfurt am Main, Aix-en-Provence and Marburg in German Studies, Romanticism, Philosophy, and History. He received his Ph.D. in 1970 and then went on to become an assistant at the Justus-Liebig-University in Gießen. From 1982 until his retirement in 2009 Vaßen was a professor for Contemporary German Literature within the German seminar at the Leibniz University of Hannover. He was the head of the Theater - Theater Pedagogy department, as well as of the course of study Darstellendes Spiel until 2009. He was a co-founder and editor of the Journal for Theater Pedagogy. Correspondence from 1985 until today. From 1984, Vaßen has been a chairman in the Society for Theater Pedagogy in Lower Saxony and since 1986 was a co-founder and temporary speaker of the Literature Board in Lower Saxony. From 1992 until 1996 Vaßen was a chairman for the Literature Office of Hannover and from 1991 until the end of 2005 was a member of a panel of judges for the Gerrit-Engelke-Prize of the City of Hannover. In 1996 Vaßen worked as a visiting professor at the University de São Paulo and from 2007 until 2001 was a chairman of the Dringenberger Circle.
Florian Vaßens fields of work and research include: drama and theater, theatricality, theater pedagogy in theory and praxis, writing and pictures, literature and experiment, pre-march literature (literature pre-dating the March Revolutions of 1848), laughter theory, satire and caricature, Bertolt Brecht, and Heiner Müller.
Book publications by Vaßen in the last few years: Theaterverhältnisse im Vormärz (2002) (The Circumstances of Theater in the Pre-March Era); Romantik und Vormärz (2003) (Romanticism and Pre-March Era), Theatre Work in Social Fields (2004), Training Manual for Theatre Work in Social Fields (2005), Europäische Karikaturen im Vor- und Nachmärz (2005) (European Caricatures Pre- and Post-March Eras), Der kartographische Blick (2006) (The Cartographical View); „Können uns und euch und niemand helfen“. Die Mahagonnysierung der Welt (2006) (“Could we and you all and no one help”, The Mahagonny-ization of the world); Der nahe Spiegel. Vormärz und Aufklärung (2008) (The Near Mirror. Pre-March Era and Enlightenment); Politik, Porträt, Physiologie. Facetten der europäischen Karikatur im Vor- und Nachmärz (2009) (Politics, Portaits, Physiology. Facets of the European Caricature in the Pre- and Post-March Eras); Korrespondenzen. Theater – Ästhetik – Pädagogik (2010) (Correspondence. Theater – Aesthetics – Pedagogy); Collective Creativity. Collaboration Work in Sciences, Literature and Arts (2011); Bibliographie Heiner Müller (2013).

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