Kai Bremer
Literaturwissenschaftler
Geboren 1971. Lebt in Bad Iburg, Berlin und Kiel.
1992-1998 Studium der Germanistik, Geschichte und ev. Theologie in Göttingen, Magister Artium
2002 Promotion
Akademische Tätigkeit
- 1998-2001 DFG-Stipendiat am Göttinger Graduiertenkolleg "Kirche und Gesellschaft im 15. und 16. Jahrhundert"
- 2002-2005 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Kulturgeschichte der Frühen Neuzeit der Universität Osnabrück
- 2005-2007 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Zentrum für Literatur- und Kulturforschung, Berlin.
- 2007-2017 zunächst als wissenschaftlicher Mitarbeiter, zuletzt als akademischer Rat am Institut für Germanistik der JLU Gießen.
- Seit 9/2017 Professor am Institut für Neuere deutsche Literatur und Medien der CAU Kiel
Arbeitsschwerpunkte
- Rhetorik, Dramatik und Theologie der Frühen Neuzeit
- Theorie und Interpretation des Dramas bis zur Gegenwart
- Gegenwartsliteratur
- Theorie und Praxis der Editionsphilologie (Editionen u.a. von Kleist und Lessing)
- Konversionsforschung
- Kontroversenforschung
Daneben regelmäßig theaterkritische Tätigkeiten aktuell für www.nachtkritik.de
***
Kai Bremer was born in 1971 and lives in Bad Iburg, Berlin and Gießen. From 1992 to 1998 he studied History, German Studies and Protestant Theology in Göttingen and received his Master of Arts. In 2002 he received his doctorate. He was a DFG-scholarship (German Research Community) recipient at Göttinger’s graduate program “Church and Society in the 15th and 16th Century” from 1998 to 2001. From 2002 to 2005, Bremer worked as a research assistant at the Institute for Cultural History of the Early Modern Period at the University of Osnabruck. He then went on from 2005 until 2007 to be a research assistant at the Center for Literature and Cultural Research in Berlin. Since 2007, Kai Bremen has simultaneously worked as an academic advisor at the Institute for German Studies at the Justus-Liebi-University in Gießen. His work focuses on various themes, including rhetoric, dramatics and theology of the early modern period; theory and interpretation of drama up to the present; contemporary literature; theory and praxis of publication of editions philology (including editions concerning Kleist and Lessing); conversions research; and controversy research.
In addition to this work, Bremer periodically completes theater critiques for www.nachtkritik.de