Nikolaus Müller-Schöll

Theaterwissenschaftler

Professor für Theaterwissenschaft an der Goethe Universität Frankfurt und Leiter des Masterstudiengangs „Dramaturgie“. Arbeitsgebiete: Fragestellungen an der Schnittstelle von Theater, Theorie und Politik, Gegenwartstheater, Theorien und Formen des Komischen, Benjamin, Brecht, Heiner Müller.
Müller-Schöll hat eine Vielzahl internationaler Konferenzen wissenschaftlich geleitet, mitkonzipiert und mitorganisiert, wie „Bertolt Brecht: entre théâtre et théorie“ 1998 in Paris, „Heiner Müller, généalogie d‘une oeuvre à venir“, im Jahr 2000, ebenfalls in Paris, zur Kategorie des "Ereignis" 2002 in Frankfurt,
zur „Politik der Vorstellung“ 2005 in Bochum oder das künstlerische und wissenschaftliche Symposium “Heiner Müller sprechen”, 2008 in Gießen, gemeinsam mit Heiner Goebbels; zuletzt das internationale Symposium „Thinking on/of the stage“, 2013 in Frankfurt.
Veröffentlichungen u.a.: Das Theater des konstruktiven Defaitismus. Benjamin, Brecht, Heiner Müller (2002); Ereignis (Hg. 2003); Heiner Müller sprechen. (Hg. zusammen mit Heiner Goebbels) (2009), Performing Politics. Politisch Kunst machen nach dem 20. Jahrhundert. (Hg. mit André Schallenberg und Mayte Zimmermann) (2012).In Vorbereitung ist eine Publikation zum Theater der Potentialität. Theaterforschung als kritische Wissenschaft.
Neben ungezählten wissenschaftlichen Aufsätzen publiziert er auch Beiträge zum Theater u.a. im Fachmagazin "Theater heute". Darüber hinaus war er als Gutachter und Jury-Mitglied für diverse Institutionen tätig. Zwischen 2002 und 2010 war er Mitglied des Vorstands der IHMG.


Nikolaus Müller-Schöll is chair of theatre studies at the department of theatre, film and media studies of the Goethe-University in Frankfurt/Main since October 2011 and at the same time head of the master program in dramaturgy. Before he has been professor for theatre studies at the Department of German II of the university of Hamburg and as well co-director of the master program in performance studies for two and a half years (2009-2011). He studied in Avignon, Hamburg and Baltimore German (with a major in theater and media), art history, philosophy and political science and finished his studies with a M.A. at Johns Hopkins University, Baltimore. He got a phd at the Goethe-University Frankfurt with a dissertation on Walter Benjamin, Bertolt Brecht and Heiner Müller (dissertation advisor: Hans-Thies Lehmann) and completed his habilitation at the Ruhr-University Bochum in Theater and Performance Studies. He also absolved a school of journalism in 1987/1988 and worked during his studies and afterwards as a free lance dramaturg, journalist, translator and critics. From 1996 to 2000 he worked as lecteur d’allemand at the Ecole Normale Supérieure, Rue d’Ulm, in Paris. From 2000 to 2002 he coordinated the Frankfurt Graduate program on “Experience of time and aesthetic perception”. Afterwards he worked as a fellow of the Maison de Science de l’Homme at the department of theatre studies of the Université de Paris 10, Nanterre. Between 2004 and 2009 he worked as assistant professor at the department of theatre studies of the Ruhr-University Bochum. From 2007-2008 he substituted for Heiner Goebbels as professor at the Department of applied theatre studies in Gießen. He curated numerous conferences and workshps and conceived and directed in the year of 2001 the international summer academy Hamburg “Performing Politics”.
His major research interests are: Theatre studies as critical science, questions concerning theatre, theory, literature and politics. Theater as “Ereignis” (event), the question of alterity, the gesture, the fictioning of the political, theater as work on the evil, potentiality, representation “after Auschwitz”, theatre architecture as built ideology etc. Furthermore he continues to work on the objects of his phd and his habilitation: Benjamin, Brecht, Heiner Müller, Kleist as well as the “Comical as paradigm of the experience of modernity” (1700 until present). He published amongst others: Das Theater des 'konstruktiven Defaitismus'. Lektüren zur Theorie eines Theaters der A-Identität bei Walter Benjamin, Bertolt Brecht und Heiner Müller. Frankfurt/M. und Basel 2002; Politik der Vorstellung (ed. with Joachim Gerstmeier), Berlin 2006; Schauplatz Ruhr 2007 (ed. with Ulrike Haß); Was ist eine Universität? Schlaglichter auf eine ruinierte Institution 2009. (ed. with Ulrike Haß); Heiner Müller sprechen. (ed. with Heiner Goebbels); Performing politics (2012 ed. with André Schallenberg and Mayte Zimmermann)

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© Heidi Paris/Merve Verlag[1][2][3] Ute Schendel[4]

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